Inkallning

Hunden, Fajsty Spaniel, han kommer sällan när man ropar. Iallafall när det är något roligare runt i kring. Detta tänkte jag råda bot på med hjälp av Åsas Tips . Det ena tipset/steget går dock inte riktigt att tillämpa på min vov:

3. Använd signalen inomhus. Börja använda din nya inkallningssignal i situationer som hunden ändå kommer: när den ska få mat, när ni ska gå promenad, när du kommer hem, osv. Vi vill göra en koppling i hundens huvud mellan att vara glad och komma till sin ägare samtidigt som den hör ett speciellt ord. Belöna hunden varje gång för att den kommer, med godis, lek, eller något annat som den verkligen gillar.

Min hund är konstant i samma rum som jag. Byter jag rum så är han oftast hack i häl..

Jag funderar på om man kan göra sitt-stanna kvar i vardagsrummet och sen inkallning på det till köket, o tvärtom? Eller förlorar det då sitt syfte ?

Inkallning är ngt vi har jobbat väldigt lite med generellt, då min vov pga sina “humör” ständigt är kopplad (stundtals får han springa i flexi eller i inhägnader). Men jag skulle vilja ändra på det, och om man får till en positiv inkallningssignal så kanske det funkar. En visselsignal kanske skär igenom bättre än min röst med.

Samtidigt ska man ju inte “tjata” inkallning för då kanske han slutar komma bara för att han tycker övningen är tråkig.

Jag fick svar på mailen:

Syftet med just denna tidiga biten i träningen är att koppla ihop inkallningsordet med något positivt, på ett stadie där man är 100% säker på att lyckas. Du kan göra sitt – stanna och gömma dig i olika rum, du kan leka “tafatt” och lägga till inkallningsordet när han ändå är på väg mot dig, du kan efterhand öka svårigheten genom att kalla in från något som han är upptagen med (det behöver inte vara mer än något steg, bara du får reaktionen) osv.
Tänk dig att du betingar inkallningssignalen på samma sätt som klicket i klickerträningen (i stort sett 100% av klickerhundar kommer ju när de hör klicket).

Gör du det roligt för din hund med varierande övningar går det inte att tjata sönder… Däremot bör du ta korta pass – som i all träning. Kör på!
Åsa Jacobsson