Att ändra en vana

Det är ganska enkelt att komma på hur man ska göra i stället för att allt ska bli bättre. Det är en helt annan sak att faktiskt göra det. 

Det som jag tänker på är just mailkollandet som första grej på start av arbetsdagen. Har man under flera år haft 90% av sitt jobb i mailen ÄR det svårt att inte göra det.

Tips som kan göra det enklare

  • Ha en post-it på skärmen (fysisk eller digital) som är det första du ser, där det står vad du ska göra *före* du kollar mailen
  • Ha en att-göra lista (fysisk eller digital) som du *alltid* kikar på innan du startar datorn 
  • Stäng av att mailprogrammet startas samtidigt som datorn (om du har den inställningen)
  • Stäng av aviseringar om olästa mail i dator/mobil 
  • Sätt ett autosvar som säger att ”jag kollar mailen mellan XX och ZZ”, och HÅLL de tiderna.
  • Har du mailen i webbläsaren kan du ladda ner plugin som blockerar den adressen under vissa tider. 

Och jag då, hur ska jag göra? Jo – Jag ska testa en fysisk att göra lista som jag ska försöka uppdatera varje dag, så att det är det mest aktuella och viktiga som står i den inför varje ny arbetsdag. 


Det andra som kan vara riktigt svårt är när rutinen runt omkring bryts. Iallafall för mig. Vanliga dagar gör jag som jag ska och borde, men om vardagsrutinen runt mig bryts har jag jättesvårt att hålla till den nya rutinen och faller in i gamla, ineffektiva, vanor. 

Så – Förslag på hur man löser det?